Een terugblik en de toekomst

Lieve klanten,

 

Wij zijn voortdurend bezig om PP Buitenkans te managen voor het welzijn van de paarden, plezier van de eigenaar en de werkbaarheid van de medewerkers. Afgelopen zomer hebben wij besloten om minder paarden te huisvesten om te zorgen dat wij wel de kwaliteit kunnen blijven bieden aan onze paarden en klanten en het uiteraard werkbaar blijft. Wij zijn van 32 paarden naar 23 gegaan (aankomende zaterdag 22 met het vertrek van Spiky). Vooral in de winterperiode als de werkzaamheden toch een stuk zwaarder zijn, is dit besluit voor ons al geroepen gekomen.

Net als bij alle ervaringen, kan men er iets uit leren. Ik denk dat na ruim 6 jaar wij er klaar voor zijn om een heldere visie neer te zetten voor jullie als klanten. Uiteraard is de visie omtrent het huisvesten van paarden denk ik voor iedereen wel duidelijk. Het gaat er nu meer om de praktische kanten en hoe wij iedereen de ruimte kunnen geven maar ook voor diegene die het graag willen er toch kunnen zijn en dit in evenwicht met een (financieel) gezond bedrijf.

Hoeveel paarden, hoeveel klanten?
Voor mij is altijd de grote van je erf die je beschikt leidend voor de beslissing van het aantal paarden dat je houdt. Vanuit daar kan je je prijs berekenen wat je nodig hebt voor je inkomen. Dus door te zitten op je nagenoeg maximale bezetting, verdien je hetgeen wat nodig is. Toch werkte dit in de praktijk voor ons niet. Sinds afgelopen jaar heb ik gerealiseerd dat hoewel dit heel belangrijk is voor mij om te weten hoeveel paarden je maximaal wilt houden in verhouding tot je grond, ontbrak er een belangrijke factor: De klanten en hun wensen vs. beschikbare tijd. 

Zoveel wensen, waar zijn de grenzen?
Ik ben begonnen met PP Buitenkans dat ik huisvesting aanbied voor paarden. Voor een maandelijks tarief kunnen mensen krijgen mensen ruimte voor o.a. hun paard, wordt er hooi gevoerd en wij mesten uit. Als je je streng hier aan zou houden, dan zou 30 paarden geen enkel probleem zijn voor één persoon een dagelijkse taak. In de praktijk is het gebleken dat er toch veel meer van ons gevraagd en verwacht wordt dan hetgeen dat wij in de maandelijks tarief aanbieden. Wij begrijpen goed dat niet iedereen a la minute op stal aanwezig kan zijn en hebben wij besloten om met spoed kosteloos aanwezig te zijn bij de dierenarts incl. het geven van medicatie de twee daarop een volgende dagen. Ook hebben wij 2 jaar geleden besloten om een extra tarievenlijst in het leven te roepen zodat mensen ook indien ze willen een beroep op ons kunnen doen. Het was zoals wij toen al aangaven ook een ontmoedigingsbeleid van onze kant, wij zitten er immers niet op te wachten om de zorg van de paarden over te nemen, dit is ook niet waar onze prijs en aantal paarden op gebaseerd is.

Toch hebben wij gemerkt dat waar sommige klanten alles zelf doen, andere klanten het erg fijn vinden om de (extra) zorg van hun paard aan ons over te laten. Wij hebben gemerkt dat klanten nog steeds meer van ons verwachten dan wat is afgesproken en het als onprettig ervaren om achteraf een factuur van ons te ontvangen voor de extra werkzaamheden. Ook vinden wij het vervelend om klanten achteraf te moeten factureren, dit kost tijd en waar ligt de grens? Wij willen zo graag iedereen helpen maar realistisch gezien kan dat gewoon niet. Waar volgens ons veel mensen gewend zijn om op een stal te staan waar de staleigenaar niet al te begaan is met de paarden, vraag je zijn hulp ook niet. Wij zijn erg begaan met elk paard, hebben veel ervaring en willen graag helpen. Dit gaat snel ten kosten van onszelf en uiteindelijk dus ook van de zorg voor het paard. En hier gaat volgens mij de schoen wringen.

 

 

  • Facebook Paarden Pension Buitenkans
  • Instagram Paarden Pension Buitenkans

Paarden Pension Buitenkans

© 2018 Paarden Pension Buitenkans. All rights reserved.